تشریح مشتری صادراتی: یک مشتری صادراتی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

مقدمه

در دنیای تجارت، جذب و حفظ مشتریان، به ویژه در عرصه صادرات، یک سرمایه‌گذاری استراتژیک محسوب می‌شود. منابع ارزشمندی مانند زمان، انرژی و بودجه برای ایجاد و تقویت روابط با مشتریان صرف می‌شود، اما بازدهی آن می‌تواند سودآوری چشمگیری را برای کسب‌وکار شما به ارمغان آورد. با این حال، سوالات کلیدی مطرح می‌شود:

  • چگونه می‌توان مشتریان را به طور موثر دسته‌بندی و ارزش‌گذاری کرد؟
  • چگونه می‌توان منابع را به طور بهینه بین گروه‌های مختلف مشتریان تخصیص داد؟
  • میزان شناخت ما از مشتریانمان چقدر است؟

افسانه‌های رایج در مورد مشتریان:

جواب: واقعیت پیچیده‌تر از این عبارات است. همه مشتریان یکسان نیستند و ارزش یکسانی برای کسب‌وکار شما ندارند.

دسته‌بندی مشتریان صادراتی: چهار گروه کلیدی:

برای مدیریت موثر مشتریان، آن‌ها را بر اساس دو معیار مهم دسته‌بندی می‌کنیم:

  1. میزان سودآوری بالقوه: پتانسیل مشتری برای ایجاد سود در بلندمدت.
  2. میزان وفاداری: تمایل مشتری به تکرار خرید و حفظ رابطه با کسب‌وکار شما.

دوستان واقعی 🤝

این گروه وفاداری زیادی دارند و سوددهی زیادی دارند. اگر نوع محصول یا کسب و کار ما اجازه می دهد، بایستی تا جای ممکن منابع سازمانی را برای ایجاد و نگهداری از آنها به کار بگیریم.

پروانه ها 🦋

این گروه وفاداری کمی دارند و سوددهی زیادی دارند. اگر در ابتدای راه صادرات هستید، تمرکز بر این گروه می تواند استراتژی مناسبی باشد. اگر نوع کسب و کار و محصول شما این امکان را میدهد، سعی کنید با ترفند هایی این گروه را به گروه “دوستان واقعی” تبدیل کنید.

کنه ها 🐚

این گروه وفاداری زیادی دارند و سوددهی کمی دارند. همیشه به دنبال تخفیف های بزرگ می گردند. در نگاه اول به نظر می رسد داشتن مشتریان زیادی از این گروه می تواند سوددهی سازمان را تضمین کند. اما در واقعیت دو اتفاق ممکن است رخ دهد:

  1. وقتی تعداد مشتریان “کنه” زیاد شد، به دلیل مشغله از سایر گروههای ارزشمند مانند دوستان واقعی یا حتی پروانه ها ممکن است قافل شویم و این به معنی عدم تبدیل سود بالقوه به سود بالفعل خواهد بود.
  2. وقتی تعداد مشتریان “کنه” زیاد شد، تعدد مشتریان این توهم را بوجود می آورد که حال کسب و کار خوب است. اما در واقعیت اینطور نیست.

غریبه ها

این گروه وفاداری کمی دارند و سوددهی کمی دارند. به عبارتی  کسب و کار ما برای آنها مفهومی ندارد و محصول یا خدمتی که ما ارائه می دهیم هم برای آنها ارزش کافی ندارد.

کدام نوع مشتری مناسب و کدام یک نامناسب است؟

شاید در نگاه اول به نظر برسد بهترین نوع مشتری باید “دوستان واقعی” باشند. اما گاهی شرایط به گونه ای است که امکان ایجاد و یا نگهداری “دوستان واقعی” میسر نیست. مثلا:

  • اگر شما سازنده دستگاههای صنعتی هستید ممکن است جنس مشتری صادراتی شما فقط از نوع “پروانه ها” باشد.
  • اگر کسب و کار شما از نوع (B2G) باشد، موضوع وفاداری اساسا بی معنی خواهد بود. پس در بهترین حالت یک مشتری از نوع “پروانه ها” دارید.

تبدیل مشتریان غیر فعال به مشتریان وفادار

“چگونه می‌توان مشتریان غیرفعال را به مشتریان وفادار تبدیل کرد؟

پاسخ این سوال را در جدول جامع ما بیابید. با پر کردن فرم زیر، به این جدول دسترسی پیدا کنید و استراتژی‌های موثر را برای بهبود روابط با مشتریان خود کشف کنید.”

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

فهرست مطالب