فهرست مقاله
مقدمه
در تجارت بینالملل، کارآفرینان دائماً به دنبال استراتژیهای نوآورانه برای گسترش دامنه بازار و افزایش سود خود هستند. یکی از این استراتژیها که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، صادرات چریکی است.
رویکردی جسورانه و غیر متعارف که به شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) قدرت میدهد تا در بازار جهانی رقابت کنند و پیشرفت کنند.
صادرات چریکی چیست؟
صادرات چریکی(guerilla export) ، (که به صادرات پارتیزانی هم معروف است)، از مفهوم نظامی جنگ چریکی سرچشمه می گیرد، شامل مانورهای زیرکانه، مدبرانه و استراتژیک برای نفوذ به بازارهای خارجی با استفاده از منابع محدود و حداقل سرمایه گذاری است.
برخلاف روشهای سنتی صادرات که به شدت بر استراتژیهای سرمایهبر و تحقیقات گسترده بازار متکی هستند، صادرات چریکی بر چابکی، خلاقیت و سازگاری تأکید دارد.
ویژگی تاکتیک های صادرات چریکی
تاکتیک هایی که در صادرات چریکی مورد استفاده قرار میگیرند، باید دارای این برتری ها باشند: (برای توضیح بیشتر روی هر مورد کلیک کنید))
مبتکرانه و خلاقانه باشندابتکار و خلاقیت، قلب صادرات چریکی است. این خلاقیت میتواند |
---|
از موقعیت استراتژیک به خوبی بهره ببرندبرای مثال مجاورت دو کشور میتواند به عنوان یک برتری استراتژیک محصوب شود که علاوه بر کاهش هزینه های حمل ، باعث افزایش سرعت لجستیک می شود |
---|
از ابزارهای دم دستی ارزان به خوبی بهره ببرداین ابزار ها میتوانند مثلا وب سایت یا سیستم ایمیل مارکتینگ یا فروشگاهها و پلتفرم های آنلاین و ... باشند |
---|
از اشتراکات و تشابهات استفاده نمایدهمه انسانها مایل هستند با مشابه خود در هر زمینه مراوده و تجارت کنند. | - |
---|
از رویداد ها و تحولات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حداکثر استفاده را نمایدبرای مثال جنگ اخیر بین روسیه و اکراین موجب شد کلیه کسب و کارهای اروپایی امکان فعالیت در روسیه را ازدست بدهند، لذا یک برتری برای سایر کشور ها (من جمله ایران) بوجود آمد. |
---|
از کلیه به نحو بهینه استفاده کنندبا منابع مالی محدود، صادرکنندگان چریکی باید برای موفقیت، از آنچه در اختیار دارند حداکثر استفاده را ببرند. |
---|
با بودجه و منابع کم قابل اجرا باشندیکی از برتری صادرات چریکی به صادرات سنتی در این است که به جای برتری در بودجه مصرفی روی برتری های دیگری که هزینه اجرای کمی دارند تمرکز می کند. این امر موجب شده که این نوع صادرات برای شرکت های کوچک و متوسط هم قابل استفاده باشد! | - |
---|
به سرعت و در زمان کوتاه قابل اجرا باشند!در بسیاری از بازارها، اولین کسی که با یک محصول یا خدمات جدید وارد می شود، می تواند مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد. سرعت به صادرکنندگان چریکی اجازه میدهد تا قبل از اینکه رقبای بزرگتر بتوانند واکنش نشان دهند، از فرصتها استفاده کنند و خود را به عنوان رهبر بازار تثبیت کنند و توجه و وفاداری خریداران اولیه را به خود جلب کنند. |
---|
منعطف و چابک باشند و بتوان بنا به خواست بازار، آن ها را به سرعت تغییر دادصادرکنندگان چریکی باید بتواند به سرعت با شرایط متغیر بازار و تمایلات مصرف کننده سازگار شوند. این سازگاری ممکن است شامل اصلاح محصولات یا خدمات، تغییر استراتژیهای قیمتگذاری یا استفاده از کانالهای توزیع جدید باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد چابکی این مقاله را مطالعه بفرمایید: |
---|
به رد پای محدودیت ها و خلاء های موجود توجه کند و از آن نهایت بهره را ببرددو بازاریاب از طرف کارخانه کفش به یک جزیره فرستاده شدند. اولی به کارخانه زنگ زد و گفت: اینجا کجاست مرا فرستاده اید؟ اینجا هزار نفر آدم هستند که اصلا کفش نمی پوشند. دومی به کارخانه زنگ زد گفت: مرا بهترین جا فرستاده اید. اینجا هزار نفر آدم هستند و هیچکدام کفش ندارند. هزار جفت کفش برای من بفرستید! |
---|
صادرات چریکی را شروع کنید!
اگر علاقه مندید که بیشتر درمورد صادرات چریکی بدانید و آن را در کسب و کار خود اجرا کنید، فرم زیر را پر و ارسال بفرمایید.