مقدمه
تصور کنید که به دلیل سوء تفاهم ساده در مورد مخفف یک سند ، یک معامله صادراتی سودآور را از دست می دهید. این اتفاق بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد.
این مقاله مهمترین اصطلاحات بازرگانی ضروری و مهمی که هر مدیری باید بداند را به اختصار و به ترتیب اهمیت توضیح می دهد.
اچ اس کد (HS code):
مخفف: Harmonized System code
معنی تحت الفظی: کد سیستم هماهنگ شده
توضیح: یک شماره 6 (یا 8 رقمی) دارد که توسط سازمان گمرک جهانی (WCO) ساخته شده است و در واقع کد شناسایی یکتای هر نوع کالا می باشد.

پروفرما اینویس (P/I):
مخفف: Proforma Invoice
معنی تحت الفظی: پیش فاکتور
توضیح: سندی که فروشنده برای تعیین بهای کالا صادر می کند و شامل اطلاعات کالا، میزان کالای مورد درخواست، ترم فروش و قیمت است.

گواهی مبدا (CO):
مخفف: Certificate of Origin
معنی تحت الفظی: گواهی مبدا
توضیح: سندی است که مشخص کننده کشور سازنده محصول است. در ایران توسط اتاق بازرگانی صادر می شود.

اینکوترمز (Incoterms):
مخفف: International Commercial Terms
معنی تحت الفظی: شرایط تجاری بین المللی
توضیح: مجموعه ای از قوانینی هستند که توسط اتاق بازرگانی بین الملل (ICC) تعریف و توسعه داده میشود و در آن مسئولیت خریداران و فروشندگان را در واردات یا صادرات تعریف می کنند.

فاکتور تجاری (C/I):
مخفف: Commercial Invoice
معنی تحت الفظی: فاکتور تجاری
توضیح: سند مهمی که توسط فروشنده (صادر کننده) ایجاد می شود و شامل جزئیات مالی کالاها است.

بارنامه (B/L):
مخفف: Bill of Lading
معنی تحت الفظی: بارنامه
توضیح: سندی است که توسط شرکت حمل (زمینی و دریایی) صادر می شود و هزینه حمل، مقدار بار ، نوع بار ، مبدا و مقصد و … در آن لحاظ شده است.

کارنه تیر (TIR):
مخفف:
Transports Internationaux Routiers (واژه فرانسوی)
معنی تحت الفظی: حمل و نقل جاده ای بین المللی
توضیح: یک سیستم ترانزیت بین المللی گمرکی که حرکت کالاها را در چندین کشور را ساده می کند و به محموله های حمل و نقل جاده ای پلمپ شده اجازه می دهد تا کشورهای واسط را بدون بازرسی گمرک تا رسیدن به مقصد ، طی کنند.

GDP:
مخفف: Gross Domestic Product
معنی تحت الفظی:تولید ناخالص داخلی
توضیح: معیار تولید اقتصادی یک کشور. این یک شاخص اصلی سلامت اقتصادی یک کشور است که از جمع تولید ناخالص داخلی با افزودن ارزش بازار کلیه کالاها و خدمات نهایی تولید شده در مرزهای یک کشور محاسبه می شود.

NPS:
مخفف: Net Promoter Score
معنی تحت الفظی:شاخص خالص ترویجکنندگان
توضیح: معیاری برای سنجش وفاداری مشتری و احتمال معرفی کسبوکار شما به دیگران. از مشتریان خواسته میشود در مقیاس ۰ تا ۱۰، احتمال معرفی شما را ارزیابی کنند. پاسخدهندگان به سه دسته مروج (۹-۱۰)، منفعل (۷-۸) و بدگو (۰-۶) تقسیم میشوند و NPS با کم کردن درصد بدگویان از درصد مروجان محاسبه میشود. این شاخص پیشبینیکننده رشد بلندمدت است.

CSAT:
مخفف: Customer Satisfaction Score
معنی تحت الفظی:شاخص رضایت مشتری
توضیح: معیاری برای سنجش میزان رضایت مشتری از یک تعامل خاص، محصول یا خدمت. معمولاً با پرسیدن سوالی مانند “میزان رضایت شما از X چقدر است؟” و با مقیاسهای عددی یا توصیفی (مانند خیلی راضی تا خیلی ناراضی) سنجیده میشود. این شاخص برای بهبود فوری نقاط تماس با مشتری مفید است.

نوبت شما ست!
اگر معنی واژه ای در تجارت بین الملل برای شما نامفهوم است و یا اگر فکر میکنید جای واژه ای در لیست بالا خالی است، در زیر همین مقاله دیدگاهتان را بنویسید و برای ما پست کنید. ما آنرا با نام خودتان منتشر میکنیم.