این مقاله را به صورت صوتی گوش دهید:
مقدمه
صنعت کاشی و سرامیک ایران با ظرفیتهای تولیدی بالا، همواره به دنبال بازارهای صادراتی جدید و سودآور بوده است. در سالهای اخیر، بازار پهناور روسیه به تدریج جایگاه ویژهای در میان مقاصد صادراتی این محصولات یافته است. اما آیا تصویری روشن و دقیق از حجم و ارزش این مبادلات وجود دارد؟ آیا میدانیم کدام محصولات بیشتر مورد تقاضا هستند و از کدام مبادی گمرکی صادر میشوند؟
این مقاله با هدف ارائه یک تحلیل آماری دقیق بر اساس دادههای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، به بررسی وضعیت صادرات کاشی و سرامیک ساختمانی معمولی ایران به فدراسیون روسیه در سال ۱۴۰۳ میپردازد. تمرکز ما بر دستهبندیهای رایج کاشی بر اساس ضریب جذب آب است که شامل:
- کاشی با ضریب جذب آب وزنی حداکثر ۰.۵ درصد (معمولا پرسلان)
- کاشی با ضریب جذب آب وزنی بیش از ۰.۵ درصد و حداکثر ۱۰ درصد
- کاشی با ضریب جذب آب وزنی بیش از ۱۰ درصد
تحلیل این آمارها نه تنها روندهای موجود را آشکار میسازد، بلکه میتواند راهنمای ارزشمندی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگانی باشد که به دنبال گسترش حضور خود در این بازار کلیدی هستند.
(سلب مسئولیت):اطلاعات و تحلیلهای ارائه شده در این مقاله صرفاً بر مبنای آمارهای در دسترس و محاسبات انجام شده است و با هدف آگاهیبخشی از روندهای کلی بازار تهیه شده است. تصمیمگیری برای اقدام جدی در زمینه صادرات نیازمند بررسیهای تخصصیتر، تحلیل بازار عمیقتر و مشاوره با متخصصان این حوزه است. نویسنده و منتشرکننده این مقاله هیچگونه مسئولیتی در قبال تصمیمات تجاری بر مبنای صرف این اطلاعات بر عهده ندارند.
میزان صادرات کاشی و سرامیک ایران به روسیه در 5 سال اخیر
نگاهی به آمارهای صادرات کاشی و سرامیک ایران به روسیه در پنج سال اخیر، گویای یک مسیر توسعه پایدار و قابل توجه است. این رشد، فارغ از هیاهوهای رسانهای، نشاندهنده تلاش موفق تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در نفوذ به این بازار است:
- میزان متراژ صادرات: حدود 3 میلیون متر مربع و
- میزان ارزش صادرات: بالغ بر 6.3 میلیون دلار
این ارقام در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال پیش از آن، شاهد 23 درصد افزایش در مقدار سطح و 33 درصد افزایش در ارزش صادرات بوده است. این رشد دو وجهی (هم در مقدار و هم در ارزش) مؤید استقبال بازار روسیه و موفقیت نسبی صادرکنندگان ایرانی در ارائه محصولات مطابق با تقاضای این بازار است.
همچنین نمودار نشان دهنده رشد پایدار در 8 سال گذشته و رشد جهشی در سه سال گذشته بوده است که حکایت از تلاش مستمر تولید کنندگان و صادر کنندگان برای نفوذ هر چه بیشتر به این بازار است.
متوسط قیمت هر متر مربع کاشی و سرامیک صادراتی به روسیه
محاسبه متوسط قیمت هر متر مربع کالای صادراتی میتواند دیدگاهی از ارزش نسبی محصولات ارسالی به دست دهد. با این حال، لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که به دلیل احتمال “کماظهاری” در گمرک (که در برخی موارد مشاهده شده قیمت واقعی معامله تا ۷ برابر قیمت اظهار شده نیز بوده است)، آمار گمرکی ممکن است تماماً منعکسکننده قیمتهای واقعی فروش نباشد. با این وجود، این پارامتر همچنان ابزار مفیدی برای بررسی روند کلی قیمتگذاری محصولات صادراتی به شمار میرود.
همانطور که در نمودار مشخص است، متوسط قیمت هر متر مربع کاشی و سرامیک صادراتی به روسیه در سال ۱۴۰۳، بالاتر از متوسط قیمت صادراتی ایران به مجموع کشورهای جهان بوده است. این تفاوت میتواند نشانهای از حاشیه سود بالاتر برای صادرکنندگان فعال در بازار روسیه باشد که جذابیت این بازار را افزایش میدهد.
پیشتازان صادرات:
بررسی آمارهای گمرکی نشان میدهد که برخی گمرکات کشور در زمینه تسهیل و حجم صادرات کاشی و سرامیک به روسیه، نقش پررنگتری ایفا کردهاند. شناخت این مبادی میتواند برای برنامهریزی لجستیک و انتخاب مسیرهای حمل و نقل حائز اهمیت باشد.
صادرات کاشی با ضریب جذب آب وزنی حداکثر ۰.۵ درصد (پُرسلانی)
رکوردداران صادرات کاشی پرسلان به روسیه: به ترتیب گمرکات نوشهر، یزد و قزوین. (نزدیکی به بنادر شمالی و مسیرهای ترانزیتی احتمالا عامل کلیدی در پیشتازی گمرک نوشهر است و همچنین تعداد بالای کارخانه های تولید کننده عامل کلیدی در پیشتازی گمرک یزد است).

رکوردداران صادرات “کاشی با ضریب جذب آب وزنی بیش از ۰.۵ درصد و حداکثر ۱۰ درصد”
به ترتیب گمرکات یزد، انزلی و قزوین. (گمرک یزد به دلیل قطب تولید کاشی بودن و گمرکات بندری شمالی مانند اَنزَلی به دلیل نزدیکی به مقصد، در این فهرست حضور دارند).

رکوردداران صادرات “کاشی با ضریب جذب آب وزنی بیش از ۱۰ درصد”
به ترتیب گمرکات بیرجند و مشهد. (ذکر این نکته ضروری است که به دلیل شرایط اقلیمی سرد روسیه و احتمال آسیب دیدن این نوع کاشی با جذب آب بالا در اثر یخزدگی، مصرف این دسته از محصولات در این کشور چندان رایج نیست و حجم صادرات آن نیز بسیار کمتر است).

جمعبندی و نگاه به آینده
آمارهای سال ۱۴۰۳ به وضوح نشاندهنده پویایی بازار صادرات کاشی و سرامیک ایران به روسیه و فرصتهای رشد موجود در این بازار است. افزایش حجم و ارزش صادرات، همراه با قیمتهای نسبتاً بالاتر نسبت به متوسط جهانی، مؤید این نکته است که با برنامهریزی صحیح، شناخت دقیق نیازهای بازار روسیه و مدیریت بهینه هزینهها، میتوان از پتانسیلهای این بازار بهرهمند شد.
درک روندهای آماری، تنها گام نخست است. موفقیت در این بازار نیازمند شناخت عوامل دیگری نظیر سلایق مصرفکننده روسی، قوانین و مقررات واردات، چالشهای لجستیکی، روشهای پرداخت امن و حضور مؤثر در نمایشگاهها و رویدادهای تجاری است.

همین حالا برای موفقیت در بازار روسیه اقدام کنید:
آیا آمارهای سال ۱۴۰۳ شما را ترغیب به ورود یا توسعه صادرات کاشی و سرامیک خود به بازار جذاب روسیه کرده است؟ پس از جعبه ابزار صادرات برای قدم بعدی استفاده کنید:
جعبه ابزار صادرات کاشی و سرامیک
