فهرست مقاله
قیمت شکنی (دامپینگ) چیست؟
دامپینگ به زبان ساده در تجارت بین المللی زمانی است که یک کشور یا شرکت محصولی را با قیمتی کمتر از هزینه تولید یا قیمت داخلی خود صادر می کند. این کار برای کسب مزیت رقابتی در بازار خارجی و بیرون راندن رقبا انجام می شود.
اگر با قیمت شکنی شروع به رقابت کنیم چه می شود؟
کاشی و سرامیک تولید شده در ایران به لحاظ قیمت تمام شده، هزینه ی حمل، تعرفه ی ترجیحی و … از این پتانسیل برخوردار است که زیر قیمت، به بازار روسیه ارائه شود.
نکته ای که باید به آن توجه شود این است که زمانی که کالا را در گمرک اظهار می کنیم گمرک برای آن یک بهاء حداقلی در نظر می گیرد که برای:
- اسلب سرامیک،
- سرامیک پرسلان پولیش داده شده ،
- سرامیک پرسلان ،
- کاشی و سرامیک معمولی (کف)
- کاشی و سرامیک معمولی (دیوار)
به صورت جداگانه محاسبه و اعمال می شود و به آن قیمت پایه ی صادراتی می گویند.
بعد از اظهار کالا شرکت صادر کننده ملزم می شود در موعد مقرری رفع تعهد ارزی کند و ارز حاصل از آن محموله را به چرخه ی اقتصادی بازگرداند
نتیجه اینکه: صادرات کاشی و سرامیک ایران به روسیه، از مبادی رسمی و به صورت قانونی کمتر از قیمت پایه ی صادراتی توجیه پذیر نیست.
قیمت پایه صادراتی > قیمت فروش
خوشبختانه با توجه به میزان درآمد شهروندان روسی دامپینگ قیمت اساساً بی معنی است به طوریکه در حال حاضر کاشی و سرامیک با کیفیت تولیدی در لهستان، اسپانیا و حتی ایتالیا با قیمت هایی حدود 2 تا 4 برابر قیمت داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.
چه باید کرد (راه حل)؟
بهتر است به جای قیمت شکنی به دنبال افزایش ارزش محصول خود باشیم دو نمونه از راههای افزایش ارزش محصول کاشی و سرامیک می تواند موارد ذیل باشد:
- بازاریابی هدفمند: شناسایی بازارهای هدف و ارائه محصولات متناسب با نیازهای آنها، میتواند به افزایش سهم بازار کمک کند.
- ارائه محصولات تکمیلی به همراه محصول اصلی: مثلا می توان اسپیسر ها را در بسته های کاشی و سرامیک قرار داد.
چالش یکم صادراتی
در سایت ثبتنام کنید و در قسمت نظرات همین مقاله، حداقل 5 راهکار دیگر برای افزایش ارزش محصول کاشی و سرامیک نام ببرید.